Om byggnaden
Byggnationen påbörjades 1923 och byggnaden invigdes i september 1925.

Teaterbyggnadens huvudfasad efter borttagandet av entrépelarna och dekoren över andra våningens fönster. Skyltskåpen på sidopartierna är det som är kvar av tidigare dörrar från trapporna.
1915 erbjuder sig Ebbe Crone, som då är verksam i Göteborg, att gratis ta fram ett förslag till ny teater i Eskilstuna. Crone är utbildad utomlands till specialist på teaterbyggnader. En kommitté bildas för att utreda teaterfrågan.
I januari 1916 lämnar kommitterade sitt betänkande och platsen för teater slås fast. För att kunna genomföra teaterbygget bildar kommunen Eskilstuna Teateraktiebolag.
1921 beslutar man att kombinera teatern med ett folkbibliotek. Crone kompletterar sitt förslag med folkbiblioteket och 1923 kan byggnationen påbörjas. Teaterbolagets tillgängliga kapital räcker inte fullt ut så man tar ett lån från kommunen och får också nyttja så kallade nöjesskattemedel.
I september 1925 invigdes den nya byggnaden. Kostnaden hade då ökat från kalkylerade 600 000 kronor till 720 000 kronor.
Arkitekturen
Byggnadens formspråk är en arkitektur för fest och lust. Byggnaden känns internationell med sitt flacka, valmade tak samtidigt som det slammade teglet återkopplar till nationalromantiken decennierna innan. Crone ritar det första teaterförslaget samtidigt som han ritar en nationalromantisk villa i Lorensbergs villastad, Göteborg.

Teaterbyggnaden då pelare med stora lyktor ramade in entrédörrarna och det fanns sidoportar med egna trappor.
Starkast är byggnaden mot Hamngatan och Kriebsensgatan. Fasaden mot Hamngatan är symmetrisk med ett framskjutande mittparti där entrén och foajén i övre våningen markeras med höga fönster och entrédörrar mellan fyra fristående pelare krönta med stora lyktor. Från de sidolagda trapporna finns också portar med egna trappor. De slutna fasaderna är sparsamt dekorerade med putsdekor ovanför fönstren i övre våningen samt en horisontellt böljande list på sidovolymerna. Under den böljande putslisten finns små figurer, kanske teatermasker, skulpterade i kalksten. I den övre våningen bidrar de ovala fönstren till festkänslan.
Mot Kriebsensgatan finns sidoentreer samt en balkong som nås från de publika utrymmena. Teatersalongen med publika utrymmen är smalare än entréfasaden vilket ytterligare förstärker den.
Det verkar som att arktiekten Crone haft en del problem med folkbiblioteket som kommer till efter att teaterbyggnaden fått sin form. Folkbiblioteket är placerat mot gården i nordväst som en två våningar hög flygel utan egentligt tak. Istället redovisar ritningarna en terrass där avsikten var att gröna och blommande växter skulle kröna fasadens mur. Entré till biblioteket sker via en port som finns kvar än idag i innervinkeln mellan teatern och biblioteket. Här finns också det trapphus som i första hand är vikt för biblioteket. Takterrassen över biblioteket gav nog också en del problem. På ett fotografi några år efter invigningen ser biblioteksflygeln nästan ut som en ruin med fuktutslag vid väggens krön och helt fri från den planerade växtligheten vid krönet.

Folkbiblioteket var placerat i flygelbyggnaden. Innan tillbyggnaden 1935 var flygelbyggnaden två våningar hög. Listen på fasaden under den övre våningens fönster är barriären kring den takterrass som 1925 krönte flygeln. Bilden är från 1930- eller 40-talet. Foto: Olle Forsslund, Eskilstuna stadsmuseum.
Redan 1930 beviljades bygglov för en mindre ändring vid entrén till folkbiblioteket. Ändringen ritas av arkitekten Frej Klemming som är stadens nya stadsarkitekt.
1935 får biblioteksflygeln ett tak som klarar det svenska klimatet. Samtidigt byggs biblioteket ut mot norr och väster, och får en tredje våning. Flygeln får den form den har idag. Ritningarna är ritade av Anders Lidén i Eskilstuna.
1944 görs mindre ändringar efter ritningar upprättade av Arne Ljung, som nu tillträtt tjänsten som stadsarktitekt. Större ändringar sker sedan när det nya biblioteket byggs på 1960-talet.
Byggnaden ser till stor del ut som den gjorde efter ombyggnaden 1935. Fasaden mot Hamngatan är det som ändrats mest. Lykthusen vid de fyra entrédörrarna har ersatts med runda glasarmaturer med opalt glas. Pelarna vid entrén och putsdekoration vid foajéfönstren har tagit bort, och dagens skärmtak tillkommit.
Arkitekten Ebbe Crone
Arkitekten Ebbe Crone föddes i Malmö 1885 och dog i Stockholm 1960.
Ebbe Crone arbetade som arkitekt i Berlin, det bör varit på 1910-talet. 1916 ritar han Villa Fischer i Lorensbergs villastad i Göteborg. Byggnaden är gestaltad med ett nationalromantiskt formspråk. 1919-20 är han verksam i Stockholm som arkitekt för Filmstaden i Råsunda, som istället gestaltas i nyklassicistisk stil.
Crone har ritat flest byggnader i Sundsvall där han hade den ovanliga, för en arkitekt, tjänsten som brandchef från 1922. Han har även fungerat som tillförordnad stadsarkitekt i staden.
I Sundsvall har Crone bland annat ritat:
- Restaurant Runan för Sundsvalls utskänkningsaktiebolag, 1926.
- Folkets hus med biograf och stadshotell, 1929.
- Omnibusscentral, 1931.
- ASEA:s hus på Storgatan 5, 1936.
Baserat på en text av Björn Norman.