Min speciella plats i Årby
I Svenskt barnbildarkivs utställning Min speciella plats i Årby visas barns egna bilder och berättelser från Årby.
12 september – 6 oktober
Svenskt barnbildarkiv och Kulturskolans pedagoger i drama och dans mötte alla elever i årskurs 5 på Årbyskolan flera gånger under vårterminen 2024. Varje elev fick välja en plats i Årby som betyder något alldeles särskilt för just hen. Platserna beskrevs på olika sätt med hjälp av de estetiska språken bild, rörelse och ljudberättande.
Projektet tog sin utgångspunkt i Svenskt barnbildarkivs fleråriga dokumentation En plats i min stad. Dokumentationsprojektet är en chans för barn och unga att berätta sina historier om platsen de bor och lever på. Arbetet fokuserar på att fånga varje deltagares egna upplevelser, berättelser och intryck.
I Årby fick eleverna chans att bredda sitt berättande genom att prova på bild, rörelse och drama som komplement till mer konventionellt berättande med ord, text och tal. De ombads att välja en plats i Årby som är speciell för just dem, och fick sedan rita och berätta om sin valda plats. De fick även prova på att använda kroppen för att berätta om platsen med hjälp av rörelser, samt spela in berättelser om sin plats.
Projektet vill lyfta barnens syn och känslor för sitt eget Årby, och även få berättelserna att nå ut till personer som inte bor eller vistas i området.
En kartläggning av barns och ungas berättelser
Allt bildmaterial samlades in tills Svenskt barnbildarkiv, där det dels bevaras för framtiden, dels blir del av en digital karta över barns och ungas viktiga platser. I kartan kommer beskrivningarna finnas med som klickbara noder som innehåller berättelserna från just den platsen. Kartan kommer att finnas på Svenskt barnbildarkivs kommande webbplats. Genom att materialet bevaras i arkivet kommer framtidens forskare kunna se hur dagens barn och unga uppfattar en utvald plats på sin ort, samt ta del av berättelser och uttryck som kanske bara finns i folkmun.